Dieselveturit

Dr12 2216 ”Huru”

Dr12 2216 on vuonna 1960 valmistunut raskas dieselveturi. Veturi oli aktiivikäytössä Valtionrautateillä vuoteen 1990 asti, jonka jälkeen se museoitiin Haapamäelle.”Huru” on yhdistyksen suosituin dieselveturi.

Dieselvetureiden valtakausi Suomessa alkoi 1960-luvun alussa Dr12-vetureiden syrjäyttäessä höyryveturit lopullisesti pois henkilöjunista. Dr12-sarjan vetureita valmistettiin vuosina 1959-1963 kaikkiaan 42 kappaletta. Suuren painonsa vuoksi veturi sopi erityisesti tavarajuniin ja se tunnettiin veturimiesten keskuudessa luotettavana ja rauhallisena vetojuhtana. Paino kuitenkin myös rajoitti ja rajoittaa edelleen veturin käyttöä osalla rataverkkoa.

  • Nopeus: 120 km/h
  • Paino: 122,0 t
  • Pituus: 18,6 m
  • Moottori: Tampella/MAN V8V22/30
    – sylinterijärjestys: V16
    – iskutilavuus: 182 litraa
    – teho: 1900 hv

___________________________________________________________________

Dr13 2343 ”Alsthom”

Dr13 2343 on Lokomon tehtailta vuonna 1965 valmistunut dieselveturi. Veturi oli käytössä henkilö- ja tavaraliikenteessä vuoteen 1998 saakka, jolloin se museoitiin Haapamäelle.

Dr13 on edelleen tehokkain Suomen rautateillä käytössä ollut dieselveturi.

Vetureita valmistettiin vuosina 1962-1965 kaikkiaan 54 kappaletta. Kaksi ensimmäistä veturia valmistettiin Ranskassa ja loput linsenssillä Suomessa Lokomon ja Valmetin tehtailla. Dr13-sarja on ollut sijoitettuna historiansa aikana ensin Kouvolan ja myöhemmin Pieksämäen sekä Tampereen varikoille. Vetureita käytettiin lähes koko rataverkolla, lähinnä pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta, ensin henkilöliikenteessä ja vetureiden ikääntyessä yhä enemmän tavaraliikenteessä. Veturisarja poistettiin käytöstä vuonna 2000.

  • Nopeus: 140 km/h
  • Paino: 98,0 t
  • Pituus: 18,6 m
  • Moottori: 2 × MGO V16 BSHR
    – sylinterijärjestys: V16
    – teho: á 1400 hv

_________________________________________________________________________

Dv16 2038 ”Vempu/Rysky”

Dv16 2038 on Valmetin tehtailta vuonna 1962 valmistunut dieselveturi, jota on käytetty ratapihojen vaihtotyössä, sekä lyhyen matkan järjestelyjunissa. Veturi poistettiin käytöstä ja museoitiin Haapamäelle vuonna 2006.

Dv16-sarjan vetureita on ollut sijoitettuna historiansa aikana lähes kaikille Suomen ratapihoille.

  • Nopeus: 85 km/h
  • Paino: 60,0 t
  • Pituus: 11,9 m
  • Moottori: Tampella/MAN W8V22/30 A.m.A.u.L.
    – sylinterijärjestys: R8
    – iskutilavuus: 91 litraa
    – teho: 950 hv

_________________________________________________________________________

Dv15 1991 ”Vempu/Rysky””

Dv15 1991 on Lokomon tehtailta vuonna 1961 valmistunut dieselveturi. Veturi poistettiin käytöstä ja museoitiin vuonna 1992.

Veturisarjaa on käytetty ratapihojen vaihtotyössä, sekä lyhyen matkan järjestelyjunissa. Dv15-sarjan vetureita on ollut sijoitettuna historiansa aikana lähes kaikille Suomen ratapihoille.

  • Nopeus: 75 km/h
  • Paino: 60,0 t
  • Pituus: 11,9 m
  • Moottori: Tampella/MAN W8V22/30 A.m.A
    – sylinterijärjestys R8
    – iskutilavuus 91 litraa
    – teho: 840 hv