Höyryveturit

Vr1 789 ”Kana”

Vr1 789 on Tampellan vuonna 1927 valmistama vaihtotyöveturi. Vr1 veturit työskentelivät suurilla ratapihoilla junien järjestelytehtävissä aina vuoteen 1974 saakka.

Vr1 789 on ensimmäinen Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ajokuntoon kunnostama höyryveturi. Ensimmäiset metrinsä museoveturina se otti syksyllä 1997. Veturi on tuttu myös monista kotimaisista elokuvista, kuten Kulkuri ja joutsen, Sibelius ja Kaksipäisen kotkan varjossa. Museoajossa ”Kana” sopii verkkaiseen matkantekoon 3-4 vaunuisen junan kanssa.

Vr1-sarja oli Suomen ensimmäinen raskas vaihtoveturisarja. Ketterää ja vahvaa veturia valmistettiin vuosina 1913-1927 kaikkiaan 43 kappaletta. Rakenteeltaan Vr1 on tankkiveturi, eli vesi kulkee mukana kattilan molemmin puolin olevissa säiliöissä ja polttoaine (koivuhalko tai hiili) hytin takaosassa olevassa polttoainetilassa. Veturilla ei ole erillistä tenderiksi kutsuttua vesi- ja polttoainevaunua.  Lempinimi ”Kana” tulee veturin taipumuksesta ”nokkivaan” liikkeeseen, varsinkin sen kulkiessa ilman vaunuja.

– Nopeus: 40 km/h
– Pituus: 9,5 m
– Paino: 44,8 t

_______________________________________________________________________

Tk3 1136 ”Pikku-Jumbo”

Tk3 1136 on Tampellan vuonna 1947 valmistama kevyt tavarajunaveturi.

Se oli suurimman osan aktiiviajastaan käytössä Iisalmen varikon alaisuudessa aina vuoden 1964 loppuun saakka. Varaveturina se seisoi vuoteen 1970 saakka, kunnes se kriisivarastoitiin Lievestuoreen asevarikolle. Veturi siirrettiin Lievestuoreelta Haapamäelle vuonna 1986.

Tk3 1136 on toinen Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ajokuntoon kunnostama höyryveturi. Ensimmäisen museojunan veturi veti vuonna 2007. ”Pikku-Jumbon” polttoaineena käytetään koivuhalkoa, joita sen tenderiin mahtuu 10 m3. Lisäksi tenderissä on 9,5 mvettä, jolla veturi kulkee noin 70-90 km. ”Pikku-Jumbo” pystyy normaalisti vetämään perässään noin 5-7 matkustajavaunua.

Tk3-veturityyppiä rakennettiin kaikkiaan 161 kappaletta vuosina 1927−1953, mikä tekee siitä valmistusmäärältään Suomen suurimman höyryveturisarjan.

– Nopeus: 60 km/h
– Pituus: 16,3 m
– Paino: 78 t

________________________________________________________________________

Tr1 1082 ”Risto” – TULOSSA LIIKENTEESEEN

Tr1 1082 ”Risto” on Lokomon vuonna 1955 valmistama raskas tavarajunaveturi. Veturi oli museoajossa vuosina 1981-1991, mutta jäi pois käytöstä siihen tulleiden vikojen takia. HMVY on ottanut veturin kunnostukseen ja se nähtäneen museoajossa jälleen pian!

Vahvalla ”Ristolla” voidaan vetää jopa yli 10 matkustajavaunun junia. Veturi käyttää polttoaineenaan kivihiiltä, jota mahtuu tenderiin 9 m3. Yhdessä 27 mvesitilan kanssa polttoainetta riittää reilusti yli 100 km matkalle.

Tr1-vetureita valmistettiin vuosina 1940 – 1957 kaikkiaan 67 kappaletta. ”Riston” voidaan sanoa olevan henkilöjunien vetoon suunnitellun ”Ukko-Pekan” tavarajunaversio. Näillä kahdella veturisarjalla on paljon yhteisiä osia ja rakenneratkaisuja. Suurin näkyvä ero on vetopyörästössä: ”Ukko-Pekassa” on kolme suurta vetopyöräparia, kun ”Ristolla” on allaan neljä hieman pienempää vetopyöräparia.

– Nopeus: 80 km/h
– Pituus: 22,25 m
– Paino: 157 t